Причина невдач ховається всередині нас

Психологія

Моральне ставлення до себе та своїх вчинків є важливою складовою психології людини. Перша необхідна річ – адекватність такого ставлення та можливість тверезо судити про себе «збоку».

Самооцінка, як пишуть деякі словники, це, зокрема, регуляція своїх вчинків. Адже поведінка людини, що не любить себе, і тієї, що обожнює, кардинально різниться. Але бути на одній із цих меж не дуже добре, інколи – небезпечно. Тут потрібно віднайти власну «золоту середину».

Існує чимало тестів для визначення рівня самооцінки. Та можна значно спростити такий тривалий процес і просто поставити собі кілька питань: наскільки часто я відчуваю провину перед кимось? Чи просто мені говорити про особисте життя? Я шукаю альтернативу, чи погоджуюся з тим, що не влаштовує? Чи можу я бути з усіма самим собою? Наскільки легко мені сказати «ні»? Висновки – за вами.

Якраз про ту серединку, яка є найоптимальнішою, нічого говорити. Адже проблемними є межі недостатнього або надлишкового.

Висока самооцінка

Приваблива навіть як риса характеру, висока самооцінка дає впевненість практично у всіх вчинках, оптимізм, енергійність, простоту у спілкуванні. Перегнути палку, означає, стати повним егоїстом, вважаючи інших нижчими за себе, тупішими, гіршими. Хтозна-чому, та інколи дівчат зацікавлюють саме такі хлопці.

Тож, людина, що добре оцінює власну поведінку і свою сутність в оберті подій, повинна розуміти, де проходить грань між прийнятним і відвертим честолюбством. А що можна віднести до останнього?

  • «Повчання» інших, яке частіше має вигляд примітивного глузування над кимось.
  • Прагнення поваги. Є люди, яким байдуже на думку інших, а от затятим его буде все чесатися, лиш би їх всі шанували.
  • Публічні образи. «Поставити» когось на місце – звична справа, а от привселюдно принизити когось можуть тільки ненажерливі егоїсти.
  • Вигода у кожному. Це далеко не щирість стосунків, а меркантильність і презирство до тих, хто не несе ніякої, в першу чергу, матеріальної, користі.

Низька самооцінка

В усіх поняттях таке явище є негативним. Почнімо з того, що поведінка такого індивіда завжди відлякує інших. Хоча тут присутній один виняток і насторога: егоїстам значно легше керувати морально безпорадними.

Людина, що низько оцінює себе, зазвичай, не в настрої, якщо не у повному розпачі. Раз-у-раз вона повторює щось на кшталт: «Як я могла бути такою дурепою?» або «Мене ніхто не любить». Такі особи бувають розчаровані тільки у собі, всі негаразди списують також на власні плечі. Це, як і в попередньому випадку, виникає від нетверезості мислення, та, можливо, від впливу «доброзичливців». Посприяти виникненню такого стану може ще сумний випадок. В цьому контексті не йдеться про цілу трагедію, а щось таке, що могло принизити гідність, чи зачепити за душу. І про ці випадки люди з низькою самооцінкою воліють не говорити. Їм соромно і страшно, що хтось інший теж може познущатися над ними.

Виправити ситуацію, звісно, можна. Цьому допоможе ряд способів:

  • Така людина потребує спілкування і підтримки. Вона повинна усвідомити, що має однодумців і близьких, кому зможе довірити усе сокровенне.
  • Слід переосмислити усі свої досягнення, зрозуміти, що ти також не пасеш задніх і в якійсь сфері вправляєшся не гірше, а то й краще за інших.
  • Безглуздо порівнювати себе з кимось. Усі різні, і кожен по-своєму унікальний. Деякі мірила (скажімо, банальну кількість друзів) взагалі абсурдно брати до уваги.
  • Нові захоплення допоможуть позбутися негативу. Тоді ви дійсно переконаєтеся у своїй неповторності.

 

Тема самооцінки тісно пов’язана із поняттям «золотої середини», яка є запорукою успіху та хорошого кола друзів. Занадто самокритичних потрібно терміново «лікувати» підтримкою та довірою, а от злісних егоїстів – минати, в особливих випадках = ставити на місце. Погодьтеся, вельми непросто спілкуватися з тими, хто не може адекватно дивитися на себе і свою поведінку. Але пам’ятайте, що це їх проблеми, і ваше завдання – дати знати або й допомогти.

Фото: marketingland.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *